BlogBarometer 2014: bloggen steeds lucratiever

image001Volgens de IPREX BlogBarometer 2014 wordt de invloed van bloggers eindelijk op waarde geschat door het Nederlandse bedrijfsleven. Vooral de ‘blog PR’ neemt op dit moment toe in ons land. Meer dan 90% van de 1.350 bloggers die meededen aan het onderzoek geeft aan met regelmaat actief benaderd te worden met informatie van bedrijven. In bijna 20% gaat die informatie om persberichten en evenementuitnodigingen. Vooral mode en food bloggers ontvangen vaak geld voor het alleen al aanwezig zijn op een persevenement en voor een posting op hun blog. Het bedrag ligt dan tussen de €250,- en €350,-.

Sinds 2014 wordt de IPREX BlogBarometer in tien Europese landen uitgevoerd. In Nederland zijn Creative Venue PR en dochterbedrijf Socialite Online PR (beide lid van het wereldwijde IPREX PR netwerk) verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de Nederlandse bloggersscene.

Samen met Finland en het Verenigd Koninkrijk loopt Nederland voor op de ‘blog PR’. Meer dan de helft van de bloggers denk binnen nu en vijf jaar meer invloed te hebben op het koopgedrag van consumenten dan traditionele media.

Bloggers: meer informatie en vaker betaald

Bloggers ontvangen steeds vaker informatie in de vorm van persberichten (17%), uitnodigingen (18%) en samples (15%). Meer dan 55% krijgt af en toe betaald voor het plaatsen van een artikel. De bedragen lopen op van een paar tientjes tot honderden euro’s. “Het Nederlandse bloggerlandschap wordt steeds commerciëler“, aldus Marianne Aalders, managing partner van Socialite. “Het gros van de bloggers wordt steeds vaker benaderd en speelt hier handig op in. Hun positie wordt steeds sterker: unieke bezoekersaantallen liggen inmiddels gemiddeld rond de 10.000 per maand, los van uitschieters met honderdduizenden dagelijkse lezers. Voor bedrijven zijn dit interessante aantallen. En omdat de match tussen blogger, lezer en product heel nauwkeurig te bepalen is, zijn blogs extra aantrekkelijk omdat bedrijven zichzelf kunnen positioneren in hart van de doelgroep. Een blog beperkt zich vaak tot één onderwerp, en trekt een lezersdoelgroep aan die specifiek in dit onderwerp geïnteresseerd is. Verkoop je bijvoorbeeld make-up producten, dan zijn beautyblogs het perfecte kanaal voor de promotie van jouw product.”

Fotomateriaal

Nog maar een klein aantal (9%) van de Nederlandse bedrijven benaderd bloggers voor het delen van fotomateriaal. Marianne Aalders: “Bedrijven laten hier een kans liggen. Dat is opvallend, aangezien het bij elke marketeer bekend zou moeten zijn dat visuele content vandaag de dag heel belangrijk is en alleen maar aan dominantie toeneemt. Online draait het vooral om foto’s, video’s, graphics en animaties. Dat geldt ook voor blogs.”

Liever euro’s dan uitnodigingen

37% van de bloggers krijgt liever betaald voor een blog of gratis producten toegestuurd (20%). ”Bloggers hebben het gevoel dat bedrijven voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Waarom wel willen betalen voor een advertentie in een magazine, en niet voor een promoted blogposting? Een andere frustratie is de onpersoonlijke benadering naar bloggers toe. Bijvoorbeeld het toesturen van een persbericht zonder enige tekst en uitleg. Ook ontstaat regelmatig het gevoel dat de persoon die een blogger benadert het desbetreffende blog überhaupt niet volgt of zelfs gelezen heeft,” zo stelt Aalders.

In Nederland heeft bijna één op de vijf hobby-bloggers van zijn blog zijn werk gemaakt.  Volgens Aalders zijn foodblogs op dit moment erg populair. Ze zegt ook dat hier nog veel kansen liggen voor bloggers en dus ook voor het bedrijfsleven.

Aan het onderzoek werkten 1.350 gerenommeerde bloggers verspreid over tien Europese landen mee.

Bron: Persbericht Socialite

Lees ook:Gelukkig nieuwjaar!
Lees ook:Bier.blog.nl in oranje
Lees ook:Wat wordt er over U geschreven op alle blogs?
Lees ook:Eerste Bloggers diner een gezellige ontmoeting
Lees ook:Reclame-expert Michael van Os begint eerste publieksblog over reclame

2 reacties op “BlogBarometer 2014: bloggen steeds lucratiever

  1. Chris

    Interessant onderzoek. Ik vraag mij echter af in hoeverre beginnende bloggers in staat zijn om het lang genoeg vol te houden en het omslagpunt te bereiken.

    Dit onderzoek richt zich op gerenommeerde bloggers. Zij kunnen er royaal van leven, maar de realiteit voor veel (beginnende) bloggers is dat zij het drempelbedrag van € 100,- niet eens zullen halen.

    Desalniettemin is bloggen de moeite waard, zeker voor ondernemers. Het levert naamsbekendheid en meer bezoekers op.

    Toch zou ik iedereen die een blog wil starten met als enig doel om hier geld aan te verdienen af willen raden om te starten. Een baan bij McDonalds is lucratiever.

      /   Beantwoorden  / 
  2. zacgan

    Je zei iets wat ik over het algemeen net als de dag dat ik besloten om te gaan naar een website freeruninnl.com te mooi schoenen binnen dus ik moest aan te bevelen

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.