Reclame-expert Michael van Os begint eerste publieksblog over reclame

Michael van Os, oud-hoofdredacteur van het vakblad Adformatie, lanceertvandaag 12 september 2006, het eerste onafhankelijke publieksblog over reclame: reclamewereld.blog.nl

Michael werkte bijna 20 jaar voor Adformatie, waarvan 11 jaar als hoofdredacteur.Bij het Nederlandse publiek neemt de belangstelling voor alles wat met reclame te maken heeft toe. Zie het succes van de Loeki’s van de STER. Dagbladen en tijdschriften schrijven steeds vaker over reclamecampagnes en -persoonlijkheden. Maar er ontstaan ook vragen over het nut van reclame. En er is kritiek.

Bij het Nederlandse publiek neemt de belangstelling voor
alles wat met reclame te maken heeft toe. Zie het succes van de Loeki’s
van de STER. Dagbladen en tijdschriften schrijven steeds vaker over
reclamecampagnes en -persoonlijkheden. Maar er ontstaan ook vragen over
het nut van reclame. En er is kritiek. Niet alleen als gevolg van
uitwassen, of irritante tv-reclame -denk aan de Loden Leeuw van de
Tros- maar ook principieel: stimuleert reclame de
consumptiemaatschappij onnodig? Veroorzaakt het zeurterreur bij
kinderen? De overheid is al jaren bezig om reclame voor sommige
producten aan banden te leggen, een doorn in het oog van reclamemakers.

Maar reclame –in vakkringen ook wel commerciële communicatie genoemd-
kun je ook de smeerolie van de economie noemen en is in ieder geval een
essentiële financieringsbron van de meeste media.

Vanwege die alom toegenomen belangstelling voor dat soort zaken, voor het fenomeen reclame, lanceert Michael van Os, oud-hoofdredacteur van het vakblad Adformatie, een onafhankelijk publieksblog over reclame: reclamewereld.blog.nl.

Deze blog is bedoeld voor het reclame-consumerende Nederlandse publiek. En vestigt de aandacht op actuele ontwikkelingen op reclamegebied. Op nieuwe commercials, al dan niet met bekende Nederlanders, op nationale of internationale prijzen op reclamegebied. Op afgekeurde of controversiële reclame-uitingen en nieuwe reclamedragers. Op nieuw onderzoek of nieuwe wetgeving. Op markante uitspraken over reclame, op interessante ontwikkelingen in het reclamevak zelf. Waarbij ook aan kritiek op reclame niet wordt voorbij gegaan.

Reclamewereld.blog.nl roept in reclame geïnteresseerden dan ook op om in discussie te gaan over actuele ontwikkelingen en om vragen te stellen. Zodat het een sterk interactief blog wordt, met educatieve elementen. Vragen worden beantwoord door Van Os zelf en zo nodig door woordvoerders uit de reclamebranche. Van Os, die bijna 20 jaar voor Adformatie werkte, waarvan 11 jaar als hoofdredacteur: ‘’De mensen in de reclame die ik polste over mijn idee, zeiden allemaal: goh, goed zeg, meteen doen, maar bestaat zoiets nog niet dan? Nee dus. Dit blog is dus voor het algemene publiek, niet in de eerste plaats voor reclame- en mediamensen zelf. Die volgen al wat er speelt op hun eigen vakblogs, zoals Adfoblog. Al zijn ze natuurlijk welkom om mee te kijken en te reageren.’’

Lees ook:Veel media-aandacht voor samenwerking met Webads
Lees ook:Nu ook Formule1 binnen blog.nl
Lees ook:Blog.nl als Blogview op MarketingFacts.nl
Lees ook:Nieuwe ontwikkelingen
Lees ook:Eerste professionele weblog over onze eigen taal

3 reacties op “Reclame-expert Michael van Os begint eerste publieksblog over reclame

  1. Henk

    En de os, hij ploegde voort… Prima initiatief, deze site. Wat mij betreft een lichtend voorbeeld voor andere gepensioneerden die op hun oude dag liever actief en bij de tijd blijven dan thuis vanachter de bloempot naar buiten zitten te staren.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Ger de Vries

    Het is inderdaad treurig om te zien hoeveel kennis van senioren verdampt zodra de zogeheten ‘krasse knarren’ niet meer meedraaien in het arbeidsproces. Des te stimulerender is het dat er ook bejaarden zijn die niet van plan zijn om zich zomaar het veld uit laten sturen. Ze kunnen nog heel aardig meekomen in de ‘ratrace’ en dat laten ze graag blijken ook. Geef ze eens ongelijk. Zeker in een vak als de reclame, waar ‘jong’ de trend zet, is het belangrijk dat mensen als Michael ons herinneren aan het beproefde adagium: ‘De oudjes doen het nog best!’

      /   Beantwoorden  / 
  3. Michael

    @Henk
    @Ger
    Heren, dank voor de bemoedigende woorden. Deze vutter blijft er lekker tegenaan gaan, en dan helpt zo’n verbale stimulans zeker.
    Gegroet.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.